Bocins d'història - Bitllets moneda
Introducció a la crisi econòmica durant la Guerra Civil i la raó per la qual Castelldefels va emetre la seva pròpia moneda fraccionària.
Detalls sobre els bitllets de 50 cèntims i una passeta, destacant les il·lustracions del Castell de Castelldefels i la vida rural.
Abordem la representació de la Platja de Castelldefels als bitllets i la seva retirada de circulació el 1938.
En aquest episodi de Bocins d'història, explorem un aspecte poc conegut del passat local: l'emissió de paper moneda propi durant la Guerra Civil espanyola a Castelldefels.
Context històric
- A causa de la greu escassetat de moneda fraccionària, molts municipis catalans van decidir crear la seva pròpia moneda de curs legal i obligatori.
- Prop de 700 pobles van adoptar aquesta mesura per facilitar les transaccions quotidianes en un context d'economia de guerra.
L'emissió local
- Al juny del 1937, es van posar en circulació bitllets d'una passeta i de 50 cèntims al nostre municipi.
- Els dissenys reflectien la identitat local d'aquella època:
Escenes rurals amb llauradors i obrers, acompanyats pel Castell de Castelldefels. La Platja de Castelldefels, representada amb elements com barques de pesca i l'embarcador.
"Uns 700 municipis catalans van iniciar la fabricació de bitllets que lleugeririen el problema de la falta de moneda petita."
Aquesta experiència monetària va tenir una durada breu, ja que a mitjans de 1938 el govern republicà va invalidar aquesta moneda local per centralitzar de nou el sistema econòmic.

