Entrevistes 2013 del 16/12/2013 — Projecte Micospec: Detecció ràpida de micotoxines
S'introdueix l'empresa d'investigació Iris i el projecte europeu Micospec, enfocat a la detecció de micotoxines als aliments.
S'expliquen els perills de les micotoxines per a la salut humana i la complexitat dels mètodes de detecció actuals.
Es detalla l'ús de l'espectroscopia i la participació d'universitats d'Alemanya i Àustria en el desenvolupament tecnològic.
Es repassen les etapes del projecte de dos anys per assolir un prototip industrial i millorar el control de la cadena alimentària.
Projecte Micospec i Seguretat Alimentària
En aquest episodi parlem amb Anim Major, project manager de l'empresa d'investigació catalana Iris, situada a Castelldefels, per conèixer els detalls del projecte europeu Micospec.
Objectius i Riscos
- Detectar micotoxines: contaminants produïts per fongs en cultius i aliments.
- Riscos per a la salut: associats a diferents tipus de càncers i síndromes tòxiques com vòmits o diarrees.
- Regulació estricta: els nivells permesos estan fortament controlats, però els sistemes actuals són complexos i laboriosos.
"Pretenem desenvolupar un sistema per detectar micotoxines que sigui més ràpid, que es pugui utilitzar en el camp inclús o en ambients industrials."
Innovació Tecnològica
El projecte busca crear una nova eina basada en espectroscopia i anàlisi multivariant amb làser. Amb una durada prevista de dos anys, compta amb la col·laboració d'universitats líders a Alemanya i Àustria, amb l'objectiu final d'obtenir un sistema precompetitiu adaptat a l'entorn industrial.
