Entrevistes 2016 del 11/5/2016 — La gastronomia a la literatura catalana i universal
Presentació de la presidenta de la Institució de les Lletres Catalanes i discussió sobre el paper actiu de la biblioteca com a centre cultural que apropa els autors als lectors a través dels clubs de lectura.
Reflexió sobre com la gastronomia apareix constantment a la literatura des dels orígens bíblics fins a l'actualitat, repassant una antologia de textos que inclou autors clàssics i contemporanis, així com literatura infantil.
Exemplificació de llibres que han marcat la trajectòria de la lectora, com les obres de Rabelais o contes tradicionals, amb la intenció final d'estimular tant la gana com el desig de llegir.
Repàs als programes de foment lector que la institució desenvolupa de manera continuada al llarg de l'any, com ara Lletres a les Aules, Lletres en viu i iniciatives en l'àmbit penitenciari i de la salut.
El vincle entre literatura i gastronomia
En aquesta entrevista, la presidenta de la Institució de les Lletres Catalanes aborda el paper fonamental que juga el menjar en el món de la literatura. Des de l'inici dels temps, amb referències bíbliques com la poma d'Eva, fins a les obres contemporànies, l'alimentació ha estat un element central o tangencial en moltes narracions.
Un tast de clàssics i textos variats
Durant la xerrada a la Biblioteca RFJ, es presenta una antologia personal que recorre prop d'una vintena de textos diferents adreçats a tots els públics:
- La magdalena de Proust com a símbol memorístic.
- El pan tomàquet de Miquel Martí i Pol.
- La reivindicació de la xocolata per Dolors Miquel.
- Referències a clàssics com L'Odissea, La volta al món en 80 dies o Tirant lo Blanc.
- Obres de literatura infantil i fantàstica com Gargantua i Pantagruel, Hansel i Gretel o Alícia en terra de meravelles.
"La literatura neix de la vida i en certa manera ens alimentem de literatura i molta d'aquesta literatura també parla d'aliments."
Projectes de foment lector
A més de la relació entre menjar i llibres, es destaca la tasca continuada de la institució més enllà de la diada de Sant Jordi, impulsant programes estables com:
- Lletres a les Aules
- Lletres en viu
- El que llegeixes
- Iniciatives com lletres a les presons i lletres i salut
