Entrevistes 2017 del 24/5/2017 — Dones i rock: entrevista amb Anabel Vélez
Presentació d'Anabel Vélez a l'estudi de la ràdio per parlar del seu llibre dedicat a les dones del rock i dels seus inicis com a periodista musical.
Repàs als inicis del rock als anys 50, destacant el paper clau de Big Mama Thornton i com els artistes blancs adaptaven temes de creadores afroamericanes.
Discussió sobre la difícil situació de figures com Billie Holiday, sotmesa a un fort rebuig social, racisme institucional i problemes personals.
Anàlisi de l'època de Tina Turner i dels grups vocals femenins, on els productors controlaven absolutament la imatge i la carrera de les artistes.
El paper transformador del punk i de formacions i artistes com Patti Smith o Blondie a l'hora de potenciar la llibertat creativa de les dones.
Comparació amb l'escena espanyola, l'arribada tardana del gènere i les dificultats de visibilitat que encara pateixen les creadores actualment.
Comentaris sobre la influència del folk i el blues, i avançament del nou llibre d'Anabel Vélez centrat en la història del rock en femení.
Entrevista sobre el paper de la dona en el rock
Aquest episodi de Ràdio Castelldefels ens apropa la figura i l'obra de la periodista musical Anabel Vélez, qui presenta el seu llibre dedicat a les dones pioneres de la música rock. A través de la conversa, s'analitza l'evolució històrica i les dificultats que han patit les artistes al llarg de les dècades.
Orígens i discriminació històrica
- En els inicis del rock als anys 50, les dones negres van ser les autèntiques pioneres, tot i patir una doble discriminació per raó de gènere i de raça.
- Artistes com Big Mama Thornton o Sister Rosetta Tharpe van obrir camí, però sovint van veure com artistes blancs adaptaven i comercialitzaven els seus èxits sense rebre el reconeixement merescut.
- Figures emblemàtiques com Billie Holiday van haver de lluitar contra entorns hostils, racisme i prejudicis socials profunds.
"Molts artistes de color que van tenir hits van acabar no ganant el que havien de ganant ni rebent el reconeixement que haurien d'haver rebut."
El control de la indústria i el moviment punk
- Durant la dècada dels 60, els productors i managers controlaven absolutament la imatge, la vestimenta i el repertori de les cantants, especialment en els grups vocals femenins.
- L'arribada del punk als anys 70 va suposar un important revulsiu i una època més igualitària per a la visibilitat femenina, amb bandes i solistes que reivindicaven la llibertat creativa.
La situació a Espanya i el futur
- Al nostre país, l'arribada del rock va patir un retard considerable respecte a l'escena internacional, quedant marcat per versions més suaus i estètiques yeyé.
- Actualment, tot i que hi ha més presència femenina, Anabel Vélez destaca que encara persisteixen barreres i dificultats de difusió per a les artistes del gènere.
- Finalment, s'avança que la autora ja està treballant en un nou projecte literari per continuar explorant la història del rock en femení de manera cronològica.
