La Veu de la Marea Pensionista del 21/3/2019 — Són sostenibles les pensions públiques?
Els tertulians debaten sobre la viabilitat de les pensions públiques a l'Estat espanyol, posant el focus en el frau fiscal, la corrupció i les comparacions amb models estrangers com el de Xile.
S'analitzen els riscos de la privatització de les pensions, la lletra petita dels plans privats i la importància de defensar els drets recollits a la Carta de Drets Humans.
Entrevista al professor d'Economia Mundial Ramon Franquesa, qui explica com la Unió Europea i els bancs intenten promoure productes privats per cobrir les seves crisis a costa de la ciutadania.
El debat sobre la sostenibilitat de les pensions
En aquest episodi s'analitza a fons si les pensions públiques són viables a l'Estat espanyol o si es tracta d'una excusa per afavorir els sistemes privats. Els tertulians i experts coincideixen que els recursos econòmics existeixen, però sovint s' desvien a causa del frau fiscal i la corrupció.
Arguments a favor de la viabilitat pública
- Frau fiscal i paraisos fiscals: S'assenyala que quantitats milionàries es perden en el frau i en comptes a l'estranger.
- Transaccions financeres globals: Es menciona la proposta d'aplicar una petita taxa del 0,6% o 0,7% a les transaccions electròniques mundials per finançar prestacions universals.
- Productivitat i riquesa: Segons dades aportades, la productivitat ha augmentat notablement al llarg dels anys, demostrant que el país genera prou riquesa.
"Les pensions públiques són sostenibles per moltes raons. Primer, perquè hi ha diners."
L'amenaça dels fons de pensions privats
Es critica durament la tendència a promoure plans privats de jubilació, comparant-ho amb fracassos internacionals com el de Xile. Es remarca que aquests fons funcionen com a eines especulatives gestionades per entitats financeres que busquen el benefici propi a costa de la ciutadania.
- Condicions laborals precàries que dificulten l'estalvi individual.
- Lletra petita i elevades càrregues fiscals en rescatar el capital privat.
- Riscos de fallida i falta de garanties per als estalviadors.
Entrevista amb Ramon Franquesa
El paper de la Unió Europea i els bancs
En la segona part del programa, s' entrevista el professor d'Economia Mundial Ramon Franquesa, qui argumenta que l'atac als sistemes públics respon a l'interès de rescatar els bancs privats europeus mitjançant l'estalvi popular. Així mateix, valora positivament les iniciatives als ajuntaments per presentar mocions de rebuig a aquestes pràctiques.

