Entrevistes 2011 del 22/6/2011 — Estat de la biodiversitat marina a Catalunya
S'introdueix el projecte de seguiment del fons marí a Catalunya i es valora de manera poc esperançadora l'estat general de la biodiversitat.
S'explica que l'estudi no avalua l'aigua de bany sinó la presència d'espècies bioindicadores mitjançant immersions periòdiques de voluntaris.
Es detalla com funcionen les estacions de control al litoral i quins paràmetres s'analitzen en corrents, peixos i plantes com la posidònia.
Es discuteix com les activitats terrestres, els residus i la contaminació afecten directament la salut dels ecosistemes marins i la nostra.
S'analitzen les causes de l'arribada massiva de meduses a la costa, destacant el canvi climàtic, la contaminació i la reducció del cabal fluvial.
Es tanca l'entrevista posant èmfasi en la necessitat de fomentar el coneixement científic i l'educació per protegir el medi marí.
Introducció a l'estudi del fons marí
En aquest episodi s'analitza l'estat de conservació i la biodiversitat del fons marí al llarg del litoral català a partir de dades recollides per equips de voluntaris submarinistes. Es destaca que la situació actual és preocupant a causa de la pressió humana, tot i que la biodiversitat encara resisteix.
Metodologia i bioindicadors
L'estudi no mesura la qualitat de l'aigua per al bany, sinó que utilitza bioindicadors (espècies animals i vegetals sensibles als canvis del seu entorn) per avaluar la salut marina:
- Immersions periòdiques de grups de voluntaris organitzats en parelles de seguretat més una tercera persona.
- Anàlisi de la talla i presència de corals, peixos d'interès comercial i llagostes.
- Observació de l'estat de la posidònia, una planta endèmica del Mediterrani sovint afectada pel fondeig o l'activitat humana.
Impactes i el fenomen de les meduses
L'activitat terrestre, els residus i la gestió de l'aigua tenen un impacte directe sobre el mar. Un exemple clar és l'arribada massiva de meduses a les platges, la qual està relacionada amb diversos factors:
- L'augment de la temperatura de l'aigua a causa del canvi climàtic.
- La disminució del règim de pluges i la regulació dels rius mitjançant preses, que redueixen la barrera d'aigua dolça.
- L'excés de contaminació que afavoreix el creixement del plàncton, aliment principal d'aquests organismes.
"Si no sabem exactament què és el que hi ha, no podem plantejar millorues que siguin efectives i que siguin realment bones per millorar el seu estat."
Conclusions i reptes de futur
La principal eina per revertir aquesta situació és l'educació ambiental i el coneixement científic. Conèixer la riquesa del nostre litoral és el primer pas per fomentar la sensibilització ciutadana i adoptar pràctiques més respectuoses amb el medi ambient.
